Voor veel ondernemers geldt dat ze zich in roerige tijden bevinden. Na een periode van “intelligente lockdown” leken we langzaam, met de nodige aanpassingen, weer terug te gaan naar het gewone leven. Het “nieuwe normaal” begint nog maar net te wennen en we worden er in de laatste persconferentie op gewezen dat we het virus nog echt niet verslagen hebben. Dit heeft ongetwijfeld invloed op uw organisatie en de medewerkers.
Een bijkomende situatie is dat veel medewerkers in de achterliggende periode thuis hebben moeten werken. Dit was niet voor alle medewerkers mogelijk omdat de aard van het werk dit niet altijd toeliet. Maar voor de medewerkers die wel thuis kunnen werken moest er vaak op stel en sprong thuis een werkplek ingericht worden. Misschien niet altijd conform de juiste richtlijnen, maar op korte termijn was het in te richten.
Hoewel het op dit moment moeilijk te voorspellen hoe we de toekomst ingaan, ziet het er wel naar uit dat thuiswerken op de korte en langere termijn steeds vaker voor zal komen. De technische middelen zijn eenvoudig te organiseren, echter geldt dit niet altijd voor de werkplekinrichting. Heeft u er zicht op, of dit goed gelukt is en hoe de medewerkers erbij zitten?
Een werkgever is immers nog steeds verplicht een goede werkplek te garanderen, ook wanneer de medewerkers vanuit huis werken. Met andere woorden, een werknemer kan de werkgever verzoeken een werkplek in te richten die voldoet aan de ARBO-richtlijnen. Wilt u weten wat uw rechten en plichten zijn als werkgever? Ook met betrekking tot de terugkeer naar de werkvloer?
Misschien is dit een goed moment om het te hebben over een passend thuiswerkbeleid voor uw organisatie. Dit begint met het in kaart brengen van de verplichtingen, voorwaarden en mogelijkheden binnen de wettelijke en fiscale regelgeving. De tweede stap is om de behoefte van de organisatie en van de medewerkers te verwerken in een duidelijke en toepasbare regeling.
Bent u klant bij ons en interesse om dit met een van onze collega's van de afdeling P&O te bespreken? Dan kan dit tijdens een eerste vrijblijvend (kosteloos) gesprek. Mocht er een tweede golf komen in het najaar of een andere reden waarom er meer thuisgewerkt moet worden, dan bent u er klaar voor!
U kunt zelf ook een mail sturen naar personeelsadvies@bkenp.nl, dan nemen wij contact met u op.